triptyk_audioguide_jun2024
Detaljer från 1) Monica Hallberg, Fågelman I och II, utan årtal ©Monica Hallberg/Bildupphovsrätt (2024). 2) Erik Olson, Den borgerliga moralen i skriftestol, 1937, ©Erik Olson/Bildupphovsrätt (2024). 3) Axel Andersson, Troll på häst, 1923.

Bland folk och fä på Hallands Konstmuseum

I samlingarna på Hallands Konstmuseum ryms många berättelser. De handlar om både folk och fä. Vem kan få trollet att sluta stjäla? Vem har fastnat i en plastpåse? Och vad kan grodan under jackan ha att berätta? Vi gör en sagolik vandring genom konsten.

Programmet består av två delmoment:

• Visning i berättande form av en del i utställningen Ur samlingen.
  • Workshop där vi med inspiration av det vi sett och hört gör våra egna bildberättelser.

Målgrupp: 4-5-åringar
När kan vi komma: t o m vt 2025
Max antal: 15 barn
Programtid: ca 1 timme
Kostnad: 750 kr/grupp
Bokning: bokning@hallandskonstmuseum.se eller 035-16 23 00

Det pedagogiska programmet Bland folk och fä knyter an till förskolans läroplan (Lgr 22):

Undervisningen syftar till att främja elevernas fantasi, inlevelse och förmåga att lära tillsammans med andra genom lek, rörelse och skapande genom estetiska uttrycksformer samt med utforskande och praktiska arbetssätt.