Hoppa till innehåll

Djur i konsten

Bildmontage av två konstverk; ett uppstoppat djur med handskar som vingar och en ko utan huvud och i stället med svans i båda ändarna.
Lena Permér, Handskfågel, utan år och Folke Lind, Mutation, 1972 © Folke Lind / Bildupphovsrätt 2025

I konstverken på Hallands Konstmuseum finns överraskande många djur, mer eller mindre uppenbara, både vilda och tama. Allt från en vilande katt, svanar och hästar till en flinande krokodil, en märklig handskfågel och sagodjur. Vilka djur gömmer sig bland konstverken och varför finns de där? Hur har konstnärerna valt att skildra dem? Vi diskuterar djurmotiven utifrån begreppen symbolik, verklighet och fantasi.

  1. Visning och samtal om utvalda verk i Ur samlingen.
  2. Workshop på tema djur/sagodjur.

Målgrupp: f-klass till åk 3
När kan vi komma: vt25/vt26
Max antal: 25
Programtid: ca 1,5 timme
Kostnad: 1200 kr/grupp
Bokning: bokning@hallandskonstmuseum.se eller tel 035-16 23 00


Programmet knyter an till Lgr22, bild:
Ämnets syfte: Kunskaper om bilder och bildkommunikation är betydelsefulla för att kunna uttrycka egna åsikter och delta aktivt i samhällslivet. Undervisningen i ämnet bild ska ge eleverna förutsättningar att utveckla förmåga att analysera samtida och historiska bilders innehåll, uttryck och funktioner.

Årskurs 1–3, centralt innehåll
Bildframställning: 
Framställning av berättande bilder, till exempel sagobilder och illustrationer till berättelser. Bildanalys: Samtida och historiska bilder och vad bilderna berättar, till exempel dokumentära bilder och konstbilder.

Förskoleklassen
Syfte: Undervisningen i förskoleklassen ska syfta till att stimulera elevernas allsidiga utveckling och lärande. Undervisningen ska ta sin utgångspunkt i elevernas behov och intressen samt i det kunnande och de erfarenheter som eleverna tidigare har tillägnat sig, men också kontinuerligt utmana eleverna vidare genom att inspirera till nya upptäckter och kunskaper. I undervisningen ska eleverna erbjudas en variation av arbetssätt, uttrycksformer och lärmiljöer som gynnar övergången från förskola till skola och fritidshem. 

Centralt innehåll
Skapande och estetiska uttrycksformer:
 Tolka och samtala om innehåll i olika estetiska uttryck.