bild_pp_programibby

Världens bästa barn- och ungdomsböcker – så skapas en bildberättelse!

IBBY (International Board on Books for Young People) är en internationell förening som vartannat år listar de bästa barn- och ungdomsböckerna från all världens länder. Välkomna att upptäcka berättelser av alla de slag i utställningen Världens bästa barn- och ungdomsböcker – IBBY Honour List 2024. Men hur gör man för att få till en bra historia? Genom en gemensam läsning av en av världens bästa böcker, enligt IBBY, så får var och en inspiration till att skapa en egen bilderbok.

I museets ateljé möter ni Lidia Blomgren som har både skrivit och illustrerat många barnböcker. På ett enkelt sätt lär hon ut hur man kan arbeta med dramaturgin i en berättelse och hur man med hjälp av grundformer så som cirklar och ovaler kan skapa roliga karaktärer.

Programmet består av två delmoment:
1) Kort introduktion av utställningen. Därefter läser vi tillsammans. (ca 30 min)
2) Workshop i bildberättande med Lidia Blomgren där varje elev får göra en egen bok. (ca 1 h)

Målgrupp: F-klass – åk 6
När kan vi komma? Enligt överenskommelse
Max antal: Max 25 elever
Programtid: ca 1,5 h
Kostnad: Enligt överenskommelse

För offert och bokning, kontakta konstpedagog Lotta Sandberg via lotta.sandberg@hallandskonstmuseum.se eller tel 035-16 23 07.