thea-ekstrom_facebookevenemangsbild

Thea Ekström – ett samtal modererat av Birgitta Rubin, konstredaktör på DN Kultur

3 november kl 14 på Mjellby konstmuseum

Under 2023 mottog Mjellby konstmuseum en stor deposition av Thea Ekströms konst, med verk från 1950-talet fram till 1980-talet. Ekströms konstnärskap är unikt och breddar synen på den svenska surrealismen. I samband med Mjellby konstmuseums återinvigning den 7 september ges en ny forskningspublikation om konstnären ut skriven av Linda Fagerström.

Medverkande: Linda Fagerström, docent i konst- och bildvetenskap, Linnéuniversitetet och författare till Thea Ekström – Harmoni, dissonans, surrealism, Annelie Tuveros, avdelningschef utställningar och samlingar Hallands Konstmuseum, med flera.

Plats: Mjellby konstmuseum. Förbokning via mjellby.konstmuseum@halmstad.se

Samarrangemang: Mjellby konstmuseum, Hallands Konstmuseum och Svenska konstkritikersamfundet.

Museientré löses på plats.