Hallands Konstmuseum firar 90 år!

17 september 11-17

Den 17 september 1933 invigdes Hallands Konstmuseum inför tusentals åskådare. Vi ställer till med 90-årskalas där du kan ta del av en dag fylld av olika program.

Teckning – i gränslandet mellan dröm och verklighet
Katharina Schawe-Östman, guide, håller en 15-minutersvisning om Aleksandra Kucharskas verk i utställningen Tillskott.

Per-Anders Hübner – Boken som konstverk
Johanna Nilsson, guide, håller en 15-minutersvisning om Per Anders Hübners verk i utställningen Tillskott.

Hallands Konstmuseum 90 år i bild
Andreas Johansson, intendent Bildstationen, visar bildspel i biblioteket där vi får följa museet ända sedan invigningen för 90 år sedan.

Arkitekturvandring
Följ med Magnus Jensner, museichef, på en vandring genom den gamla museibyggnaden.

Guidad visning i utställningen Halländska fotohistorier
Mattias Johansson, fotointendent.

Hallands Konstmuseum 90 år i bild
Andreas Johansson från Bildstationen visar bildspel i biblioteket där vi får följa museet ända sedan invigningen för 90 år sedan.

Skulptören som formgivare
Katharina Schawe-Östman, guide, håller en 15-minutersvisning om Edvin Öhrströms ljusstakar i utställningen Tillskott.

Thea Ekström – Teckentecknaren
Johanna Nilsson, guide, håller en 15-minutersvisning om Thea Ekströms verk i utställningen Tillskott.

Under hela dagen serverar Brunchbaren jubileumserbjudanden i restaurangen. 90-årsjubileet är ett samarrangemang med Hallands Museiförening.